Inmiddels zijn de meesten van ons het er wel over eens: het is 5 voor 12 voor ons klimaat. We kunnen zo niet verder gaan en zullen maatregelen moeten nemen. Onder andere met fiscale stimuleringsmaatregelen probeert de overheid hierin een bijdrage te leveren. Zo is in het Klimaatakkoord afgesproken dat in de periode tot en met 2025 de aanschaf van een elektrische auto gestimuleerd wordt om zo de overstap naar elektrisch rijden te versnellen.
De zakelijke berijder van een elektrische auto ziet dit terug in de bijtelling voor het privégebruik. Particulieren die een elektrische auto kopen, kunnen hiervoor een subsidie krijgen op grond van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
Ben je van plan om binnenkort een (nieuwe) elektrische auto aan te schaffen, dan kan het voordelig zijn om dat nog in 2021 te doen, vooral als het om een auto van de zaak gaat. De bijtelling gaat namelijk per 1 januari 2022 omhoog!
Koop (of lease) je een elektrische auto van de zaak die nog in 2021 op kenteken gezet wordt, dan gelden de bijtellingspercentages van 2021 nog. En dat kan nogal wat schelen, zoals uit het volgende voorbeeld blijkt.
Stel dat je een elektrische auto van de zaak hebt met een cataloguswaarde van € 50.000. In 2021 is de bijtelling dan € 7.000. De bijtelling vanaf 2022 is voor dezelfde auto € 8.900. Bij een tarief van 49,50%, scheelt dit jaarlijks € 941 aan belasting. Het bijtellingspercentage geldt 5 jaar, dus in totaal kan het zo’n
€ 4.700 aan belastingheffing schelen!
| 2021 | 2022 |
Bijtelling elektrische auto | 12% | 16% |
Cataloguswaarde tot en met | € 40.000 | € 35.000 |
Bijtelling over het meerdere | 22% | 22% |
Als ondernemer is de vraag natuurlijk of je de auto privé koopt of zakelijk. Wat zijn de verschillen? Wat is voordeliger? En hoe zat het ook alweer met de regels? Die neem ik graag nog even met je door.
Auto van de zaak
Koopt jouw onderneming de auto, dan heeft dat als voordeel dat álle kosten met betrekking tot de auto in mindering komen op de winst van je onderneming. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de brandstofkosten, de verzekeringspremie, de motorrijtuigenbelasting, de onderhoudskosten, maar ook de afschrijvingen.
Wel moet je ieder jaar een bedrag bij je winst of loon optellen voor het privégebruik van de auto. Dit bedrag is een percentage van de nieuwwaarde van de auto (de cataloguswaarde). In 2021 en 2022 is dit 22%. Voor een elektrische auto krijg je een korting op de bijtelling van 10% over een cataloguswaarde tot
€ 40.000 (in 2021) en 8% over een cataloguswaarde tot € 35.000 (vanaf 2022). Het jaar waarin de auto op kenteken is gezet, bepaald welk percentage toegepast mag worden.
Heb je een onderneming in de inkomstenbelastingsfeer, zoals bijvoorbeeld een eenmanszaak? Dan is de bijtelling niet hoger dan de totale kosten van de auto.
Rijd je per jaar minder dan 500 privékilometers met de zakelijke auto en kun je dit aantonen aan de hand van een rittenregistratie? Dan hoef je geen bijtelling voor privégebruik te berekenen.
Btw
Moet je voor de activiteiten van je onderneming btw berekenen? Dan mag je de btw in verband met de auto van de zaak, in aftrek brengen op je btw-aangifte. Zowel de btw op de aanschaf van de auto, als de btw op overige kosten met betrekking tot de auto.
In de laatste btw-aangifte over het jaar moet je wel btw afdragen voor het privégebruik van de auto. Als je niet voldoende gegevens hebt om deze correctie op basis van het werkelijke gebruik te bepalen, is de correctie 2,7% van de cataloguswaarde van de auto. Is bij de aanschaf van de auto geen btw
afgetrokken, bijvoorbeeld omdat deze van een particulier is gekocht, dan is de correctie 1,5% van de cataloguswaarde.
Is in de eerste vier jaar na het jaar van aanschaf de correctie van 2,7% x de catalogusprijs hoger dan de in het dat jaar afgetrokken btw plus 1/5 deel van de btw op de aanschaf? Dan is de correctie dat jaar gelijk aan de in het jaar afgetrokken btw plus 1/5 deel van de btw op de aanschaf. Vanaf het 5e jaar na het jaar van aanschaf is de jaarlijkse btw-correctie niet hoger dan de btw die in aftrek is gebracht op het
onderhoud en gebruik van de auto.
Auto privé
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je privéauto te gebruiken voor zakelijke ritten. In dat geval mag je een bedrag in mindering brengen op je winst of een bedrag per kilometer vergoeden (als je in dienst bent van je BV). Maar dit bedrag is al sinds jaar en dag beperkt tot € 0,19 per kilometer, waarbij ervan uitgegaan wordt dat alle kosten en lasten met betrekking tot de auto hierin begrepen zijn.
Keuze privé of zakelijk
Om te bepalen wat in jouw geval het voordeligste is om te doen, de auto privé of zakelijk rijden, zul je een rekensom moeten maken.
Een ondernemer in de inkomstenbelasting moet er dan wel rekening mee houden dat wanneer je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, de auto verplicht als ondernemingsvermogen aangemerkt wordt.
Als de auto voor minimaal 10% zakelijk gebruikt wordt, mag je als ondernemer kiezen of je deze privé of zakelijk houdt. Voor de btw mag je bovendien een andere keuze maken dan voor de inkomstenbelasting.
Heb je hier vragen over? Of heb je hier hulp bij nodig? Je kunt altijd contact met mij opnemen, ik help je graag!
